Autostyre og fodgængerbarrierer – hvor, hvorfor og hvordan?

Sikkerheden af intern trafik bør være af stor bekymring for enhver virksomhed. Hvorfor? Fordi trafik- og transportulykker stadig ligger øverst i statistikken. Ofte støder industrilastbiler ind i hylder, vægge og udstyr som f.eks. maskiner og forårsager dyre skader. Endnu værre, ulykker med fodgængere. Begynd at øge sikkerheden på arbejdspladsen ved at vurdere trafiksituationen i dine lokaler. Vurder risici og tag passende tekniske foranstaltninger. Lad denne artikel støtte dig på vej! 

 

Sådan forebygges ulykker af intern trafik 

Mange af disse ulykker kunne sandsynligvis have været forhindret, hvis sikkerheden for fodgængere i nærheden af ​​trafikveje var blevet sikret ved at tage tekniske og organisatoriske forholdsregler. Som standard anbefales autoværn og fodgængerbarrierer. Autoværn forhindrer køretøjer i at støde ind i udstyr. Fodgængerbarrierer adskiller tydeligt gangbroer og arbejdspladser fra spor til industrilastbiler. 

Fodgængerbarrierer bør anvendes, hvor personer og lastbiler deler de samme passager, og en tydelig adskillelse ved afmærkning på gulvet er ikke tilstrækkelig på grund af pladsmangel (mindre end 1m mellemrum mellem ganglinjer og trafikvej). Områder med høj trafik og krydsninger er særligt risikable. Dette forværres ofte af nedsat syn. Hylder, maskiner og andet udstyr tillader ikke fodgængere at se modkørende lastbiler i tide. 

Derudover matcher afmærkede gangbroer muligvis ikke altid fodgængernes ønskelinjer. Sammen med den evigt tilstedeværende menneskelige tankeløshed resulterer alt dette i scenarier, der øger sandsynligheden for alvorlige ulykker. 

Hvad kan der gøres for at øge sikkerheden? Den nemmeste måde kan være at markere gangstierne, sætte advarselsskilte op og instruere personalet. Men europæiske, nationale og lokale regler kan kræve, at der gøres mere. 

 

Hvad siger reglerne og standarderne om stødbeskyttelse 

Forordninger som det europæiske direktiv om sikkerhed på arbejdspladsen kræver, at tekniske foranstaltninger har prioritet frem for ren information og instruktion (direktiv 89/391/EØF). Derfor bør der i områder med særligt risikofyldte fodgængerafspærringer i form af højlysfarvede autoværn monteres. Ved overkørsler skal du installere selvlukkende porte og markere køretøjssporet som et zebrafelt. 

Adskillelse af et trafikområde og en gangbro - Forklaring: 1 fodgængerbarriere, 2 selvlukkende porte

Nogle ulykkesforebyggende regler anbefaler desuden farvede gangbroer, hævede kantsten og fodgængerbarrierer. For eksempel kræver den tyske ASR 1.8 om virksomhedens interne trafikruter, at fodgængere beskyttes mod køretøjer med passende midler. I afsnit 4.3 anbefales brug af fodgængerbarrierer. 

Fodgængerbarrierer er nødvendige, især foran døre, der åbner mod en kørebane. En person, der åbner døren, kan således ikke ved et uheld komme ind i et forbipasserende køretøj. Barrierer bør også placeres på hver side af vægåbninger til passage af køretøjer og i nærheden af automatiske porte. Når det er muligt, skal du sørge for en separat dør ved siden af åbningen eller køretøjslågen, så folk kan passere fra det ene halområde til det andet. Og planlæg aldrig en krydsning i den direkte ganglinje mod en dør. 

Fodgængerbarriere, der forhindrer folk i at gå foran trafikporten – Forklaring: 1 automatisk køretøjslåge, 2 døre ved siden af porten, 3 fodgængerbarrierer, 4 selvlukkende porte.

Alle disse foranstaltninger beskytter personer mod at blive ramt af køretøjer. Men udstyr og arbejdsområder skal muligvis også beskyttes. En industrilastbil, der styrter ind i et lagerstativ, kan få laster til at falde af eller kan endda beskadige stativet alvorligt nok til at få det til at kollapse. Derfor bør hylder være udstyret med kollisionsbeskyttelse. Dette er påkrævet af industrielle reolstandarder som EN 15512. Afsnit 6.3.4.4.1 lyder: "Slagskader forårsaget af gaffeltrucks eller andet bevægeligt udstyr mod reolstøtter skal undgås ved passende operatøruddannelse og sikkerhedsforanstaltninger." 

Kombination af autoværn og autoværn, der adskiller arbejdspladser og et trafikområde – Forklaring: 1 fodgænger-/autoværn, 2 selvlukkende porte.
Crashbarriere, der beskytter opbevaringsreoler mod stød fra køretøjer – Forklaring: 1 dobbelt slagbarriere.

Følsomt og dyrt udstyr placeret i nærheden af trafikveje bør også beskyttes mod påvirkning af køretøjer. Nogle gange skal industrilastbiler også passere skråninger eller ramper. Hvor den nederste ende af en skråning krydser et fodgængerfelt eller trafikrute, kan autoværn tvinge føreren til at sætte farten ned. Barrieren vil også forhindre en defekt lastbil i at rulle af og klemme ind i mennesker, forbipasserende køretøjer, udstyr og vægge. 

 

Crash barriere omkring kostbart produktionsanlæg – Forklaring: 1 høj slagbarriere.

Axelents løsning til stødbeskyttelse er X-Protect 

Vores splinternye kollisions- og fodgængerbarrieresystem X-Protect har en meget stærk stolpe med høj synlighed. Fra den kan autoværn og gelændere føre i fire retninger. Ved krydsninger kan der monteres en selvlukkende port med justerbar bredde. Installationen er super nem, og stabiliteten er testet efter strenge krav. 

Begynd at øge sikkerheden på arbejdspladsen ved at vurdere trafiksituationen i dine lokaler. Vurder risici og tag passende tekniske foranstaltninger.

Vi er klar til at støtte!

 

Forskrifter og standarder, du ønsker at kende til, når du investerer i stødbeskyttelse 
EU-direktiv 89/654/EF om minimumskrav til sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen (oprindeligt offentliggjort i 1989 og senest opdateret af EU-forordning EU/19/1243 i 2019). 

Kræver 

  • at beskytte glasvægge eller lave dem af sikkerhedsmateriale (BILAG I 9.3) 

  • at sørge for separate døre til fodgængere nær porte til køretøjstrafik, medmindre det er sikkert for personer at passere (afsnit 11.8)

  • at træffe forskellige foranstaltninger til sikkerhed for fodgængere og arbejdere (trafikveje og fareområder (afsnit 12) såsom passende størrelse, tilstrækkelig sikkerhedsafstand til trafikken (12.2); frigang ved døre, porte, passager for fodgængere, korridorer, trapper ( 12.3), identifikation af trafikveje (12.4) 

EU-direktiv 89/391/EF om indførelse af foranstaltninger til fremme af forbedringer af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen (oprindeligt offentliggjort i 1989 og senest opdateret af EU-forordning EC/1137/2008 i 2008) 

Kræver, at arbejdsgivere udfører risikovurdering for arbejdspladser, herunder trafikområder. Prioriterer foranstaltninger som følger: 

  • fjern fare/risiko, hvor det er muligt 

  • indføre tekniske sikkerhedsforanstaltninger (sikkerhedsforanstaltninger) 

  • tilrettelægge arbejdet for at sikre sikkerheden instruere arbejderne og stille personlige værnemidler til rådighed 

EN 15512:2021 Statiske lagersystemer i stål — Justerbare pallereoler — Principper for konstruktionsdesign 

Designprincipper, testmetoder og yderligere krav til pallereoler. Afsnit 6.3.4.4.1 kræver beskyttelse af stativer mod stød fra køretøjer. 

 

Relaterede artikler

Find flere ressourcer og Kollisionsbeskyttelse

Legomesteren bag Axelents X-Protect-kampagne

For første gang fik den kreative interesse plads i en faglig sammenhæng 

We created a recyclable product

To make the products as long-lived and environmentally friendly as possible

X-Protect, vores eget slagbeskyttelsessystem er her!

Det mest fleksible system på markedet

Hvorfor skal gangstier og passager med trucks adskilles?

Ulykker med trucks, hvor arbejdere påkøres og kommer alvorligt til skade, er ret hyppige